Reklama
Retro

Retro: Škodě Tudor z roku 2002 chyběla jedna vlastnost, aby se mohla vyrábět. Vznikl jediný kus

Superb Coupé na linky namířeno nikdy neměl. Budoucnost Škody spočívala v rodinných autech
Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto

Na přelomu tisíciletí byla Škoda podobně jako vlastně celé dvě následující dekády ve fázi výrazného vzestupu. Socialismem zdeformovaná automobilka začala pod křídly koncernu Volkswagen doslova rozkvétat. Po Felicii, posledním závanu starých časů, přišla v roce 1996 na svět Octavia, v roce 1999 Fabia a v roce 2001 i vlajková loď Superb, postavená na platformě čínské prodloužené verze Passatu. Právě na jeho základech vznikla i asi nejpovedenější designerská studie v novodobé historii značky. 

Dva medvědi s Cibulkou

Technickému oddělení Škody tehdy šéfoval Wilfried Bockelmann a oddělení designu talentovaný Thomas Ingenlath, dnes zodpovědný za oceňované tvary vozů Volvo. Automobilku čekal další rozvoj, a tak Bockelmann oslovil Ingenlatha, aby designéři navrhli další případné modely. Technický šéf chtěl jednoduše ukázat vývojový potenciál Škody, i když bez příslibu sériové produkce. 

Tohoto procesu se zúčastnil i Zdeněk Cibulka, který tehdy i dnes pracoval v oddělení Škoda Design. "Vznikly tak například návrhy Fabie pick-up, Octavie kabriolet či Superbu ve variantě kombi. "Od začátku nám bylo jasné, že se některé vozy sériově vyrábět nebudou, ale šlo o to ukázat naši schopnost čelit složitějším úkolům, zkrátka čeho všeho jsou designéři v Mladé Boleslavi schopní," vzpomíná Cibulka. Právě on pod vedením Ingenlatha navrhnul elegantní kupé s názvem Tudor.

Původ slavného "C"

Nejprve vznikl počítačový model v měřítku 1:4, ze kterého se rovnou vyráběly díly pro plastový model ve skutečné velikosti. Pak už následovalo finální vozidlo. To vše během několika měsíců. Kromě dvojice bočních dveří a pozvolna klesající linii střechy zaujaly na Tudoru při pohledu z boku dvě stoupající linky. Jedna vycházela od předních světlometů a procházela spodním okrajem bočních oken. Druhá, položená níže, začínala od klik dveří a pokračovala nad zadními blatníky. Uprostřed se protnuly a vytvářely dynamické rozšíření zadních blatníků. Ne vše se však podařilo.

"V nákresech auto nejprve vypadalo úplně jinak, navrhli jsme totiž kompletně nový showcar s originální přední i se zadní částí, odlišný od aktuální produkce," popisuje Zdeněk Cibulka. "Dostali jsme zelenou k tomu, abychom vyrobili maketu, museli jsme však nakonec přece slevit z našich představ a více se přiblížit sériovému autu, konkrétně modelu Superb." Z první generace Superbu byly proto bez větších změn převzaty přední i koncové partie. Některé extra prvky si však designéři přece jen prosadili. Například zcela odlišná zadní světla. 

"Tehdy se refelektory dělaly tak, že se v modelu vytvořila komora, do ní se daly žárovky a práce designéra spočívala pouze v návrhu obrysového tvaru," vysvětluje Cibulka. Tudor však nemá směrové a zpětné světlo umístěné vedle sebe, jak to bylo v těch časech běžné. Oranžovou žárovku ukryli designéři za reflektorem couvacího světla. Světlo směrovky se tak odráželo od odrazové plochy a svítilo okolo celého couvacího světla. 

"Právě tady se zrodil typický světelný podpis ve tvaru písmene C, který Škoda později naplno rozvinula na Octavii druhé generace," poznamenal designér. Červené krycí sklo zadních světel bylo totiž uspořádáno tak, že lemovalo "couvačku."

Elegance i uvnitř

Za atraktivním zevnějškem příliš nezaostával ani interiér. Využíval mimořádně kvalitní materiály v barvách Onyx a Ivory. Palubní desce dominoval tříramenný sportovní volant a dva displeje. Pod výdechy klimatizace se našlo místo pro velkoplošný displej navigace, druhý umístili na středové konzole se záměrem ovládání klimatizace. 

Horizontální lišta z matného hliníku dávala interiéru sportovní nádech, stejně jako hliníkové stupnice přístrojového panelu ve stylu chronografu. Sportovní byla také pohonná jednotka. Technici použili to nejlepší, co bylo tehdy k dispozici - silný vidlicový šestiválec o objemu 2,8 litru s pěti ventily na válec a výkonem 142 kW. Dojem kazila pouze pětistupňová manuální převodovka.

Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto

Zazvonil zvonec...

Stylizovaný nápis na zadních dveřích se stal také charakteristickým detailem konceptu. "Hledali jsme nějaké písmo pro název, odlišné od tehdejšího oficiálního fontu, něco jednoduchého, ale přitom výrazného," objasňuje Cibulka. Ostře řezané písmo bylo plastické a připomínalo broušené sklo, jehož další interpretace se o několik let později rozvinula do celého tvarosloví, dnes běžného na všech škodovkách. 

Tudor čekal už jen na premiéru, plánovanou na jarní ženevský autosalon v roce 2002. Těsně předtím však padlo ještě jedno důležité rozhodnutí. Hotový koncept poslali opět do lakovny. Původní šedohnědou metalízu se designéři rozhodli na poslední chvíli zaměnit za mnohem atraktivnější rubínově-červený odstín. A přesně v této podobě Tudor debutoval na březích Ženevského jezera. Auto vzbudilo okamžitý ohlas. 

Příznivci Škody se domnívali, že ho už brzy uvidí na montážních linkách, jako nástupce legendárního modelu 110 R. Ani se není čemu divit, vzhledem k použití množství sériových komponent působil totiž Tudor jako realistický předsériový prototyp Superbu Coupé. Navíc byly jeho proporce jako vystřižené z učebnice. Škoda však měla z Wolfsburgu naplánovanou "rodinnou" budoucnost a velké luxusní kupé do ní zkrátka nezapadalo. Netrvalo tedy dlouho a vedení koncernu deklarovalo, že Tudor je a zůstane výlučně showcarem. 

Odtud už nebylo daleko ke konspiračním teoriím, které tvrdily, že ve Wolfsburgu se Tudoru doslova zalekli a kvůli ochraně značek Volkswagen a Audi vystavili nádhernému kupé stopku. Tak ale opravdu nebylo. Tudor byl jen skvělou deklarací toho, že Škoda není jen další montážní linkou Volkswagenu, ale automobilkou s autorským potenciálem. Nebyl rozhodně zbytečný. Přestože chtěl být původně odvážnější, nakonec ovlivnil některými prvky celou generaci následujících modelů Škody, zejména druhou generaci Octavie.

Indická záhada

Ještě než se za krásným tudorem zabouchly dveře továrního muzea, zažilo kupé jednu podivuhodnou anabázi. Škoda totiž koncept zapůjčila na autosalon do Indie. I zde si Tudor užil své dny slávy, ale pak se stalo cosi neobvyklého. Po výstavě vozidlo jednoduše zmizelo a indická policie po něm musela vyhlásit pátrání. Tudor se našel, ale až po několika měsících, opuštěný v hale na železniční stanici. Nikdo netuší, jak se to mohlo stát.

Po návratu do Mladé Boleslavi musela Škoda celé auto kompletně zrenovovat. Teprve pak putovalo do muzea v Mladé Boleslavi, kde ho můžete vidět po boku dalších konceptů. A ačkoliv jich nebylo málo, právě Tudor se z nich vryl do paměti příznivců značky asi nejvíce.

Diskuze

Golem - 28.06.2021 06:07:01
Další zbytečnost
Tomáš Šťastný - 28.06.2021 13:30:24
A proč tu ty zbytečnosti píšeš, Goleme?

Ojetá Škoda Superb 3. generace se stala modlou českých rodin. V žebříčcích spolehlivosti ale nezáří

Manažerské škodovky se z firem přesouvají mezi lidi, kteří po nich prahnou. Passat táhne méně
30.05.2021 20:31
|
12
Reklama

Tato Škoda Superb má najeto 350 000 km a majitel přesně spočetl, na kolik ho vyšel jeden kilometr

Aut s vysokým nájezdem, u nichž si majitelé pečlivě zaznamenávají náklady, je jako šafránu
08.04.2021 07:21
|
20

ADAC simuloval srážku auta s cyklistou, který veze různými způsoby děti. Výsledky jsou děsivé

Riziko zranění cyklisty při nehodě je vždycky vysoké. Pro malé pasažéry několikanásobně vysoké
05.08.2021 09:29
|
0

Řidiči Audi, BMW a spol. se na silnici skutečně chovají arogantněji, ukázal průzkum

Na každém šprochu pravdy trochu, říká známé úsloví. O této legendě to skutečně platí
04.08.2021 16:28
|
2
Reklama

Vědět, jak správně vytvořit záchranářskou uličku, není důležité jen pro bezpečnost

Za neumožnění plynulého průjezdu složek IZS kolonou hrozí mastná pokuta
04.08.2021 13:40
|
1

Komentář: Kupovat auta pro zábavu ztrácí smysl. Jdi do motorky

V jedné stopě jsem znovu nalezl to, co jsem ve dvou dávno ztratil
23.07.2021 07:51
|
0
Reklama
Autosalon TV